Zsűritagok
TDK etikett FiFöMa Zsűritagok részére
A bírálási folyamat során fontos és kívánatos mozzanatok a tagozati zsűritagok részére.
A zsűritag és zsűrielnök vállalja, hogy
- a diákok szakmai munkájával kapcsolatban segítő és orientáló jellegű véleményt fogalmaz meg számukra mind az írásbeli, mind a szóbeli elbíráláskor,
- a diákok a szakmai témában inspirációt és többlet információkat szereznek a bírálatok által (tanulnak belőle),
- nem alakít ki egyoldalúan negatív véleményt,
- a szakmai hibákra úgy mutat rá, hogy közben elismeri a többletmunka önkéntes elvállalásának erényét,
- a szakmai hibák esetén felhívja a figyelmet a hiba természetére és a megoldási lehetőségekre is,
- ha alapvető hiányosságok vannak és etikai kérdések merülnek fel, akkor is humánusan kezeli az esetet,
- vállalja, hogy nem a témavezetőt bírálja, kiemeli a diák saját munkáját, eredményeit
- megkeresi a dolgozatban a diák saját önálló eredményeit,
- kiemeli az értékes önálló eredményeket, még akkor is, ha a munka nem nagyon magas színvonalú,
- a vita során feltesz több szakmai kérdést, melyekre adott válaszaival a diák a felkészültségét megmutathatja,
- a vita során tanácsokkal segíti a diákokat a kutató pálya irányába,
- elfogadja a tagozatbeosztást,
- kijelenti, hogy a tagozat dolgozatainak témáit megismerte és biztosítani tudja a szakmai rálátást,
- kijelenti, hogy a tagozat egyik dolgozatának szakmai munkájába sincs bevonva,
- kijelenti, hogy fokozottan figyelembe veszi a diszkusszió során mutatott egyéni teljesítményt
A tagozati zsűri írásbeli bírálói vállalják, hogy
- a dolgozat bírálatát a megbeszélt határidőre eljuttatják a szervezőkhöz, hogy a diákok még időben értesüljenek a szakmai visszajelzésről, abból tudjanak tanulni
A tagozati zsűri elnöke a tagozat zárásakor nyilvánosan szóban értékeli a tagozat szakmai munkáját. Ennek során
- ismerteti minden induló szakmai értékelésének indoklását, előnyös és hátrányos oldalról egyaránt,
- csak sorrendet hirdet ki, helyezést, díjazást nem,
- vállalja, hogy a diákok megtudják miért kerültek a szakmai sorrendben az adott helyre
TDK etikett Diákok részére
A diákok előadásaihoz javasolt kiemelt szempontok az előadók számára:
- A saját feladatukat tisztázzák és elkülönítik az irodalmi eredményektől.
- Elhelyezik saját tevékenységüket a kutatócsoport munkájában.
- Saját eredményeiket elkülönítve emelik ki.
- A szakdolgozattal átfedő kutatási témák esetén arra a kutatási eredményre összpontosítanak, ami nem a szakdolgozatra biztosított időben készült.
- Tudomásul veszik, hogy a végső értékelésben a diszkusszió során nyújtott teljesítmény legalább olyan súllyal esik latba, mint az előadás ill. a dolgozat színvonala.
- Az előadás során az eredmények közlése a tudományterület szokásos hivatkozási formáit kövesse.
Elfogadta az OTDT Fizika, Földtudományok és Matematika Szakmai Bizottsága, a 2012. október 26-i ülésén.